VICCAN- mamma till underbara jamie

2011-09-27
20:06:08

dagen idag
dagen började med kaos...M blev uppringd av jobbet och ombedd att sstanna till 16 istället för 15 och jag skulle ha skola till 16 vilket resulterade i att vi inte skulle kunna hämta jamie förrens 17..... han har aldrig varit på dagis så länge och det känns lite väl långt om det inte är akut... vi bestämde att M skulle lämna honom en timme senare än vanligt så han fick börja 8:45 så han skulle få en timme mindre så. sagt och gjort jag gick till tåget eftersom jag skulle till skolan vid 8 men på vägen till tåget kom ja ju på att vi kunde ringa M´s föräldrar så de gjorde jag och som tur va kunde farfar hämta jamie vid 15 så istället för en lång dag blev de en timme kortare ;) de e skönt att man har dem som kan ställa upp, det är verkligen overdeligt!

skolan började med ett studiebesök på AFSI-föreningen på sabbatsbergsgatan 6 och det var verkligen ett fantastiskt ställe! var en informativ föreläsning där även en av deras medlemmar som har afasi deltog och fick berätta. verkligen facinerande att se, hon som inte kunde prata efter sin stroke kan nu kominucera även om det inte alltid går så fort och hon ibland har svårt att förstå vad man säger så kan hon faktiskt prata, helt otroligt!

efter studiebesöket unnade jag mig lite onyttigt och åt lunch på burger king, mums! har varit sugen på det i en vecka nu så jag passade på när jag ändå var i stan :) sen gick jag förbi sambons jobb i sturegallerian och sa hej, pratade lite om de skor jag ska köpa där nästa månad och stal både en och två pussar :) och sen vidare till skolan för nästa lektion.

på eftermiddagen hade vi lektion i lindrandevård/palliativ vård och det började med att jag och sandra fick redovisa vårat arbete om andnöd, det gick faktiskt okej, jag kunde svara på de följdfrågor som kom och det känndes som om de andra i klassen fick veta de dem behöver och kundes tänkas undra. efter redovisningen bjöd läraren på kafef/te och bullar :) hela klassen sken upp och blev glada och till de fick vi ännu en föreläsning. denna gång kom det en begravnings etrepenör från fonus och berättade om deras arbete, hur det går till, vad som ska göras, vad man får/inte får göra och allt som kan tänkas ha att göra med en begravning och hantering av en avliden person.

sen skulle man hem, rinde till M´s mamma som hade jamie (M´s pappa hade åkt iväg på utbildning så hon "tog över"). vi bestämde att ses i centrum om ett litet tag såskulle hon köra oss till dagis där vagnen stod. ( M hade glömt lämna nyckeln till låset så hans pappa hade inte kunnat ta vagnen när han hämtade jamie, vilket resulterade i en trevligt med lååång promenad. tog en timme istället för 20 minuter för dem att promenera till dem) och sen skulle hon köra hem oss så vi kom hem lite snabbare. men 3 har tydligen strul med täckningen vilket jag fick veta eftersom mobilen s täckning DOG innan jag han fram till centrum.... som tur var hittade vi varandra endå.

Jamie och jag kom hem samtidigt som M och då blev det till att snabbt röja undan efter morgonen (M och jamie hade lyckats riva halva lägenheten på morgonen :P ) M packade ihop sina träningsgrejer, sa hejdå till jamie och drog iväg till gymmet. sen lekte jamie och jag en massa och passade på att bara umgås. känns som om man går miste om så otroligt mycket när man inte är med honom hela dagarna längre så då blir det till att passa på allt man bara kan!

vid sju byte vi blöja och satte på pyjamasen och satte oss i soffan och drack välling, när den var slut bar jag in honom i hans rum och lade honom i sängen. sedan lade jag mig bredvid och 10 minuter senare sov han. läggningarna har börjat gå riktigt bra och det känns så skönt!

M är iväg och masserar och får massage och jag passar på att blogga lite.... ska försöka uppdatera lite oftare igen så det inte blir dessa långa inlägg....
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: